Kengät vievät jonnekin.


Minulla on jonkinlainen fiksautuma poluista. Se ei ole niin paha fiksautuma kuin innostukseni kirjoista tai vaikka kirjoittamisesta on ollut. Mutta minusta on kiehtovaa kulkea uusissa maisemissa ja nähdä maailmaa - siis todella tuntea olevani jossain, missä en ole ollut aikaisemmin.

Nykyään on monenlaisia 3D-pelejä, joiden kautta pääsee virtuaalilaseja kantamalla, mitä uskomattomimpiin paikkoihin - mutta tuo ei ole todella samaa kuin olla oikeasti paikan päällä; saada löytää jotain erikoista niityn perältä.



Kun matkustelin enemmän maailmalla ja päädyin kerran satumetsän läpi kuljettuani käärmejumalan temppelille afriikan mustimmassa osassa uskoin pääseeni salaisempaa soppeen koko maailmassa. Myöhemmin olen oppinut, että salaisia soppia on aivan kaikkialla. Tuo vanha lato metsän keskellä voi hyvin olla jonkun lapsen salaperäinen päämaja - Sellainen paikka, jota minulla ei koskaan lapsena ollut; josta saatoin vain unelmoida.

"Kulje omia polkuja."

Tuo lause pyörii useinkin mielessäni. Kuulin sen ensimmäisen kerran joskus lapsena, kun en vielä ymmärtänyt lauseen merkitystä omalle itselleni. Minä olen todella omien polkujeni kulkija. Olen tottunut liikkumaan yksin monessa ympäristössä - tosin maailmassa on nurkkia, jonne ei ole syytä mennä yksin, joten ihan kaikkialla en ole ollut itsekseni. Olen todennäköisesi ollut monta kertaa
typerän rohkea - siis ihminen, joka ei edes tajuta pelätä paikoissa, joissa olisi pitänyt pelätä.

Toisaalta pelkään usein kulkiessani keskellä kaupungia. Minulla oli rankka lapsuus, ja tietynlaiset maisemat tuovat mieleeni pelottavia ja ikäviä muistoja. Meillä kaikilla on omat ongelmamme.



Itse koen tyhjän kaupungin kadun olevan pelottava paikka. Jos uppoaa ihmismassaan, niin on turvassa - mutta tyhjällä kadulla on iso huutomerkki, jonka kaikki huomaavat.

Silti katu on myös nautinto, koska se on taas yksi kiehtova polku, jonka reunoilla on paljon uutta nähtävää.

Tarinoita. Niin kertomuksia metsästän itselleni kengien kuljettamilta poluilta. Joskus olisi mukavaa, jos voisin katsella kaikkia uusia paikkoja yhdessä kauniin nuoren naisen kanssa, jolla olisi jotain omaa sanottavaa nähtävästä.







Kommentit

Suositut tekstit